• SW1_5605_klein
  • SW1_5558_klein
  • SW1_5505_klein

Het januari-effect. Feit of fabel?

Heeft u weleens gehoord van het ‘januari-effect’? Een theorie die ieder jaar weer de kop opsteekt en die suggereert dat de prijsschommelingen op de aandelenmarkt in januari een indicatie zijn voor een stijging of daling voor de rest van het jaar. Is het rendement in januari negatief, dan zou dat een voorbode zijn voor een daling van de effectenbeurzen op de daaropvolgende maanden – en omgekeerd. Maar klopt dat wel?

Top 500 bedrijven

Onderzoek toont aan dat het januari-effect niet zo sterk is als altijd wordt beweerd. De onderzoekers namen als uitgangspunt de grootste aandelenmarkt ter wereld, namelijk die van de Verenigde Staten, en vergeleken de januari-resultaten van de top 500 van Amerikaanse bedrijven (de S&P 500) met de resultaten in de rest van het jaar. Dat deden ze over een periode van maar liefst 90 jaar.

Positief rendement

Uit het onderzoek blijkt dat een negatief rendement in januari in maar liefst 60% van de gevallen werd gevolgd door een positief rendement in de daaropvolgende elf maanden. Het gemiddelde rendement in die elf maanden lag rond de 7%. Daaruit blijkt dus dat beleggers er lang niet altijd verstandig aan doen om de markt te verlaten na een teleurstellende januarimarkt – het kan hen zelfs veel rendement kosten.

Jaarrendement van 13% na slechte januari

Een goed voorbeeld daarvan is 2016. Het rendement van de S&P 500 tijdens de eerste twee weken van dat jaar was met -7,93% het laagste rendement ooit voor die periode. Zelfs met een positieve resultaten tegen het eind van de maand noteerde de S&P 500 in januari 2016 een rendement van -4,96%, het op acht na slechtste resultaat voor een januarimaand tussen 1926 en 2017. Maar een opleving van 18% in de daaropvolgende maanden resulteerde uiteindelijk in een jaarrendement van bijna 13%. Een belegger die in reactie op de cijfers van januari zijn aandelen zou hebben verkocht, zou deze rendementen zijn misgelopen. Terwijl beleggers die hun aandelen het hele jaar aanhielden, beloond werden met het optimale rendement.

Laat de markt het werk voor u doen

U kunt ervoor kiezen om te vertrouwen op niet-onderbouwde ‘effecten’ en proberen de markt te verslaan op basis van vermoedens en krantenkoppen. Maar wanneer u kiest voor langetermijninvesteringen kunt u ook de markt het werk voor u laten doen. In verreweg de meeste gevallen levert u dat meer rendement op – en het bespaart u ook nog eens transactiekosten.

Meer weten?

Een goed, steady rendement en meer rust in uw aandelenportefeuille én uw hoofd. Dat wilt u toch ook? Daarom focussen we bij AAZ Adviesgroep liever de lange termijn. Daarbij leveren we maatwerk, precies toegespitst op uw financiële situatie, uw voorkeuren en uw toekomstplannen. Wilt u meer weten? Neem dan contact met ons op voor een persoonlijk gesprek. We vertellen u graag alles over onze werkwijze.

Bron: Dimensional Fund Advisors

 

Het januari-effect. Feit of fabel?

Reacties (0)

Laat een reactie achter

Op de hoogte blijven?

Meld u aan voor onze nieuwsbrief